شنبه

چرا 26 آذر، به روز "پیشمرگ" نام نهاده شد؟


حکومت‎های حاکم بر ایران، برای آسمیله‎کردن و امحاء هویت‎نژادی و اتنیکی اقلیت‎های ملی ایران در تلاش بوده‎اند و با سرکوب و مسکوت‎کردن ممتد آزادیخواهان و حرکت‎های دمکراتیک، حقوق این ملت‎ها را نایده گرفته‎اند.



اما در طول تاریخ و در مناطق مختلف این کشور و بالاخص کردستان، برآمدها و خیزش‎هایی از درون جامعه به پا خواسته که سبب رنسانسی فرهنگی و زنده‎نمودن هویت اتنیکی این ملت‎های تحت ستم گشته است.


ستاره پر فروغ تاریخ مبارزات ملت کرد در کردستان ایران، جمهوری


جوانمرگ کردستان بود. جمهوری که در مدتی اندک، تلاش چند ساله آسمیله‎کردن و امحاء حکومت‎های حاکم بر کردستان را بی‎تأثیر ساخت و پایه مبارزات و تلاش برای بدست‎آوردن آزادی را در کردستان ایران و دیگر بخش‎های کردستان بنیان گذاشت.


تولد اصطلاح "پیشمرگ" درآن زمان و نامگذاری مبارزان کرد به این نام، سبب تحولی شگرف و عمیق در مبارزات ملی ملت کرد و به‎وجودآمدن نیرویی مبارز و انقلابی در کردستان گشت. 26 آذر در کردستان ایران و از طرف حزب دمکرات کردستان ایران، به عنوان روز "پیشمرگ" نامگذاری شده است. پیشمرگ در گفتمان آزادیخواهی ملت کرد، اصطلاحی مقدس و دارای خصوصیاتی مشخص است که حاملان این اصطلاح را از مردم عادی جدا می‎نماید.


"پیشمرگ" شناسنامه‎ی مبارزات مشروع ملت کرد و خار چشم حکومت‎های غاصب و حاکم بر کردستان بوده و هست. در کردستان تحت حاکمیت این حکومت‎ها، حتی به زبان‎آوردن این اصطلاح جرم محسوب می‎شود.


ملت کرد سال‎هاست که تحقق آرزوها و خواسته‎هایشان را با این اصطلاح گره زده‎اند و مادران ستمدیده کرد، فرزندانشان را بزرگ و روانه صفوف پیشمرگان کردستان می‎نمایند.


26 آذر در تاریخ ملت کرد در کردستان ایران، جمهوری کردستان و حزب دمکرات کردستان ایران یادآور دو رویداد مهم است که خالق رویداد اول، فرزندان مبارز و آزادیخواه و شاگردان مدرسه پیشوای همیشه زنده کردستان می‎باشند و آن در اختیار گرفتن شهربانی مهاباد و به اهتزاز درآوردن پرچم کردستان برای اولین بار در 26 آذر سال 1324 شمسی می‎باشد.


واقعه دوم، لشکرکشی ارتش شاهنشاهی به کردستان و سقوط جمهوری در 26 آذر 1325 بعد از گذشت 333 روز از تأسیس جمهوری بود. قاضی محمد، پیشوا و رئیس جمهور کردستان، در جریان دادگاهی و تأیید حکم اعدامش توسط مأموران غاصب پهلوی به آنها می‎گوید: "شما یک قاضی محمد را اعدام می‎کنید، اما از هر قطره خون من، یک قاضی محمد متولد می‎شود".


26 آذرروز "پیشمرگ"کردستان نام نهاده شده است. شاید برای بعضی‎ها این سوال به‎وجود آید که چرا این روز؟ این روز که برای ملت کرد فاجعه‎ای بزرگ بود. (سقوط جمهوری در 26 آذر 1325) اما با بینشی عمیق و فهم و درکی دقیق از اندیشه شونیستی غاصبان کردستان می‎توان به این نتایج رسید:


اول: برافراشتن پرچم کردستان و در اختیارگرفتن شهربانی مهاباد توسط فرزندان کردستان، که به عنوان اولین فعالیت نظامی حزب دمکرات کردستان ایران ثبت شده است. پیشوا قاضی محمد در روز 2 بهمن 1324، روز اعلام جمهوری و هنگام اجرای مراسم تحلیف، به قرآن مقدس، پرچم کردستان و نقشه‎ی کردستان سوگند می‎خورد، که این، ارزش پرچم و برافراشتن آن را می‎رساند.


همچنین یکی از نمادهای وجود ملت‎ها پرچم می‎باشد. به همین دلیل روز 26 آذر، از ارزش فراوان ملی برخوردار است.


دوم: همانگونه که اشاره کردیم یکی از اهداف حکومت‎های غاصب حاکم بر کردستان، تلاش در جهت حذف و آسمیله‎کردن ملت‎های تحت ستم ایران و از جمله ملت کرده بوده است، برای مثال در روز 21 آذر 1325، یک سال بعد از تأسیس حکومت ملی آذربایجان، دقیقاً در آن روز ارتش به تبریز حمله می‎کند و چند روز بعد و در 26 آذر، یک سال بعد از برافراشتن پرچم کردستان، جمهوری کردستان را ساقط می‎کند.


چرا غاصبان کردستان، روز حمله را تا این روز عقب می‎اندازند؟ به دلیل اینکه روزهای آزادی و رهایی ملت‎های آذری و کرد را به روز ماتم و تراژدی تبدیل کنند و روزهای افتخارآمیز ملی آنها را به روز عزا و ماتم مبدل ساخته تا هیچ وقت از آن روزها با افتخار یاد نکنند و روزهای پر سرور آزادی ملی را سیاه‎پوش کنند و جنبش‎های آزادیخواهی را از میان ببرند.


انتخاب روز 26 آذر به عنوان روز "پیشمرگ" نه فراموش‎کردن حوادث و اتفاقات تلخ، و نه تجربه کسب‎ نکردن از تاریخ، بلکه عدم تحقق آرزوهای غاصبان کردستان و ادامه‎دادن راه و تحقق آرزوهای رهبران جنبش آزادیخواهی کردستان، از جمله پیشوای کردستان است.


26 آذر، روز تجلیل از آنهایی است، که بهار عمرشان را در میان، کوه‎ها و کوهستان‎ها و سرمای سخت روزهای مبارزه سپری نمودند.


روز بودن و اعلام وجود است. وجود "پیشمرگ" همچون سمبل مبارزه و خار چشم غاصبان کردستان. همانگونه که پیشوا قاضی محمد به مسئولان دادگاه غاصبان کردستان گفته بود و بر خلاف آرزو و خواست متخاصمان، بعد از سقوط جمهوری‎کردستان و اعدام پیشوا، ملت کرد و جنبش آزادیخواهی این ملت از میان نرفت و هزاران قاضی، اسلحه در دست گرفتند و راه رهبر فقیدشان را ادامه دادند.


امروز باعث سرور و افتخار است، که فرهنگ و زبان و اراده آزادیخواهی ملت کرد، به دلیل مبارزات ممتد و خستگی‎ناپذیر "پیشمرگان ملت و وطن" در عالی‎ترین سطح است و روز به روز به اهدافش نزدیکتر می‎شود.







هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر