یکشنبه

ارتجاع در كردستان به پيام حزب دمكرات لبيك گفت

يدى محمودى : بعد از اعلام اتحاديه " علماى دينى كردستان " در اواخر آبانماه امسال از طرف حزب دمكرات كردستان ايران بحثهاى زيادى در ميان اپوزيسيون جمهورى اسلامى راه افتاده است. از دهها مطلب و مقاله در اين باره حتى يك نفر هم پيدا نشد كه روي خوشى به اين تلاش عبث حزب دمكرات نشان دهد.
اما اخيرا حسن اميني عضو شوراي رهبري مكتب قران كردستان از جريان احمد مفتي زاده، اين سياست حزب دمكرات را بعنوان عملي شجاعانه ستوده و آن را گامي مهم در برگشت حزب دمكرات به اصل خويش ناميده است. قبل از پرداختن به اظهارات حسن اميني بهتر خواهد بود نگاهي كوتاه به خود اين جريان مذهبي و نقشش در اوايل انقلاب بيندازيم تا ببينيم چرا تشكل علماي مذهبي حزب دمكرات با استقبال اينها مواجه مي شود.

بعد از قيام بهمن ١٣۵٧ و علني شدن سازمانهاي سياسي در كردستان يك جريان عقب مانده، اسلامي و طرفدار رژيم اسلامي تازه به قدرت رسيده، در شهر سنندج هم پيدا شد به اسم مكتب قران كه مردم كم و بيش آن را با اسم رهبر اين جريان مفتي زاده مي شناختند. جريان مفتي زاده با جمع كردن تعدادي افراد مسلح قصد نفوذي در ميان مردم سنندج را داشت. اما با رشد سريع جريانات چپ و بويژه كومله در سنندج و افشاي همكاريها و خوش رقصيهاي اين جريان براي جمهوري اسلامي جريان مفتي زاده عملا شكست خورد و حاشيه اي شد. آنها نتوانستند مانع جديي در مقابل مبارزه مردم راديكال و انقلابي سنندج ايجاد كنند. اين جريان با پيوستن به جمهوري اسلامي عملا دود شد و به هوا رفت. اما بعد از سالها مزودري براي جمهوري اسلامي هنگاميكه رژيم خود را در موقعيت تثبيت شده ديد و بي نياز به اينها شد، با تيپا آنها را از ارگانهاي حكومتي بيرون انداخت. همان كاري كه در ابعاد سراسري با حزب توده و سازمان چريكهاي اكثريت كردند در كردستان با جماعت مفتي زاده كردند.

اكنون بعد از ٣٠ سال خفت و شكست و منفور بودن، پس مانده هاي اين جريان مرتجع و عقب مانده با راه انداختن تشكل علماي ديني كردستان از طرف حزب دمكرات سر از گور بيرون آورده و با موضعي حق به جانب به ياري حزب دمكرات شتافته اند. حسن اميني در ارزيابي از سياست جديد حزب دمكرات اين چنين بيان ميكند:
"همه مي دانيم مؤسسين و گردانندگان آن از رهبران ديني مطرح زمان خود بوده اند. كساني همچون پيشوا قاضي محمد رهبر حزب و رئيس حکومت کردستان در مهاباد، حاج بابا شيخ سيادت نخست وزير وي، حاج رحمان آقاي مهتدي از وزراي آن حکومت و دهها عضو برجسته ديگر از علماي ديني کردستان که پدر خود اينجانب بنام حاج ملا عبيد الله اميني عضو فعّال آن حزب بوده است. با اين سابقه اي که بيان شد طبيعي و معقول به نظر مي رسد که رهبران کنوني اين حزب اين گونه رويکردي داشته باشند زيرا گفته اند:«کلّ شي يرجع إلي أصله» هر چيزي به اصل خويش برمي گردد".
و يا در مورد سياستهاي گذشت حزب دمكرات از موضعي حق به جانب اين چنين آنها را نصيحت و تشويق ميكند: " هر گاه فردي يا تشکّلي مؤثر در جامعه در چنين مسيري قرار گيرد و قدم بردارد گذشته وي نزد خدا و خلق ناديده گرفته شده و حتي اگر بصورت حقيقي در اين رهگذر بکوشد خداوند اسلام زشتيهايش را با زيبايي ها مبادله کرده و به حساب مي آورد: ".

اما ايا گذشته حزب دمكرات و دفاع امروز مكتب قراني ها ازآن مي تواند حزب دمكرات را از سير رو به افول خود در ميان مردم كردستان نجات دهد؟ آيا مانع رشد و نفوذ حزب دمكرات تا كنون عدم دفاع مكتب قرانيها و جريان مفتي زاده بود كه امروز با دفاع آنها برطرف شود؟ واقعيت اين است مشكل حزب دمكرات وجود جنبش چپ كارگري و مبارزاتي آزاديخواهانه و برابري طلبانه است كه خواسته هايشان ديگر نه مثل چپ سابق بوي از ناسيوناليزم و مذهب دارد و نه توهمي به حزب دمكرات و ناسيوناليسم و قومپرستي در آن ديده ميشود. وجود و نفوذ اين چپ و رشد آگاهي مردم در كردستان حزب دمكرات و كل اردوي قومپرستان را نگران كرده است.
حزب دمكرات نه تنها در گذشته بلكه هيچگاه در تاريخ خود جرياني مترقي و غير مذهبي نبوده است. اين حزب در ٣٠ سال گذشته هم كه مكتب قرانيها به آن نقد دارند، نه تنها عليه مذهب نبوده بلكه با توسل به عقب مانده ترين لايه هاي جامعه و مذهب در برابر هر گونه پيشرفت و آزاديخواهي قرار داشته است. اما هيچ وقت با اين گستاخي به سازمان دادن جريانات مذهبي مبادرت نورزيده بود. حزب دمكرات دوره اي طولاني عملا عليه كارگران و كمونسيتها در كردستان دست به اسلحه برد وتلاش كرد كه مانع فعاليت كمونيستها بشود. اما در اين اقدام خود نه تنها شكست خورد بلكه در نتيجه تناقضات اين سياست با واقعيات جامعه، به دو بخش تبديل شد و انشعابي در آن رخ داد.
تاريخ شصت و چند ساله حزب دمكرات با مذهب عجين بوده است. هميشه بخش مهمي از رهبرانشان را سران عشاير و آخوندهاي تشكيل داده اند كه جزو مرتجعترين اقشار جامعه كردستان بوده اند.
اما مشكل امروز حزب دمكرات و بي اعتباري آنها در كردستان ناشي ازبي افقي رهبران اين جنبش در كردستان عراق و وجود صف وسيعي از كارگران و كمونسيتهاي در كردستان است كه نه تنها در جامعه كردستان بلكه در ايران هم نقش نيروي اصلي عرصه هاي سياست در تقابل با جمهوري اسلامي و ديگر جريانات راست هستند. اين جنبش بخشي از رهبرانش جزو چهره هاي شناخته شده بين الملي در دفاع از حقوق انساني هستند. در بيست سال گذشته در كردستان پرچم آزادي و برابري در هر اعتراض كارگري، زنان و جوانان بطور برجسته اي كل اردوي راست را به تكاپو انداخته است.
تلاش براي حقوق جهانشمول كودك با بالاترين استانداردهاي جهاني، مراسمهاي باشكوه اول مه ها، روز جهاني زن، روز جهاني كودك، فستيوالهاي دفاع از حقوق كودكان، تلاش مدافعين حقوق زن عليه قتلهاي ناموسي و مبارزاتشان براي حقوق برابر، امروز سيماي مبارزه مردم كردستان را به نسبت اوايل انقلاب ۵۷ بطور ريشه اي تغيير داده است. همه اينها در تقابل با سياست و اهداف جمهوري اسلامي و همه جريانات ناسيوناليستي و مذهبي بوده و هست.

حزب دمكرات با سياست تشكيل اتحاديه علماي ديني كردستان نه تنها مقبوليتي بدست نخواهد آورد، بلكه بيش از پيش مورد نفرت مردم واقع خواهد شد. دفاع مكتب قران و آخوندهاي مرتجع در كردستان از حزب دمكرات نه تنها هيچ شانسي به حزب دمكرات نمي دهد بلكه سير رو به افول انها را سريعتر خواهد كرد.
يكي از وظايف حزب كمونيست كارگري و فعالين كمونيست در كردستان افشا كردن اين سياست و افشاي كل اردوي قومپرستان است. با تشكيل اتحاديه علماي ديني كردستان از جانب حزب دمكرات ما بايد نه تنها تعرض خودمان را عليه تلاشهاي عقب مانده و ضد جامعه اين حزب گسترش دهيم، بلكه مانع هر گونه ساخت و پاخت اين حزب به بهانه هاي گوناگون با رژيم اسلامي شويم. مردم كردستان و ايران شايسته جامعه اي آزد، برابر و انسانيند و ما بايد با نقد و افشاي هرچه بيشتر مذهب و ناسيوناليزم و قومبرستي راه گسترش مبارزات مردم را فراهم كنيم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر