شنبه

مصاحبه‌ی روزنامه‌ی الیفسروتیپیا (Eleftherotipia) با آقای مصطفی هجری

مصاحبه‌ی روزنامه‌ی الیفسروتیپیا (Eleftherotipia) با آقای مصطفی هجری


2008-08-09

15-05-1387


ترجمه از یونانی: آزاد عزیزی


مصاحبه‌ی ذیل در مورخه‌ی 27/7/2008 ـ 6 مردادماه 1387ـ منتشر شده است. روزنامه‌ی الیفسروتیپیا، پرتیراژترین روزنامه‌ی یونان است که تیراژ شماره‌ی ویژه‌ی آن در روزهای یکشنبه به دویست هزار نسخه می‌رسد. نیکوس زرگانوس (Nilcos Zirganos)، مصاحبه‌گر مصاحبه ذیل از مشهورترین روزنامه‌نگاران یونانی است و با بسیاری از شخصیتهای معروف جهان مصاحبه نموده است.ـ با بمباران مراکز اتمی، جمهوری اسلامی ایران سرنگون نمی‌شود



آقای مصطفی هجری، انسانی باشهامت و دلیر است که به دنبال ترور دو دبیرکل حزب دمکرات، دبیرکلی این حزب را عهده‌دار شده‌است. طرفدار خط‌مشی دمکراسی است. دبیرکل حزبی است که از سوی حکومت تهران غیرقانونی اعلام شده است. در دورانی که کشورش توسط دشمنان خارجی مورد تهدید قرار گرفته است، در سایت انترنتی این حزب (www.pdki.org) فهرست بلندی از کردهای ایران به چشم می‌خورد که شکنجه و اعدام شده‌اند. نوجوانی که به دار آویخته شده‌اند، زنانی که در زندانها دست به خودکشی زده‌اند و مردانی که مفقودالاثر شده‌اند.آقای هجری خواستار سرنگونی حاکمیت تهران است، اما مخالفت خود را با حمله‌ی نظامی احتمالی به مراکز اتمی تهران ابراز می‌دارد.در چهارچوب کنگره‌ی انترناسیونال سوسیالیست در آتن، ملاقاتی با رهبر کردهای ایران داشتیم.
نیکوس زرگانوس (Nilcos Zirganos)س:
اگر چه مسئله‌ی کرد در ترکیه و عراق در رسانه‌ها بازتاب دارند، مسئله‌ی کردستان ایران اغلب انعکاس نمی‌یابد، چه وضعیتی بر منطقه‌ی شما حکمفرماست؟ج: وضعیت کردهای ایران، عراق، ترکیه قبل از سقوط رژیم صدام حسین ـ با کمی اختلاف ـ در یک سطح قرار داشتند. در مورد مسئله‌ی کردهای ایران و همچنین سایر اقلیتهای ایران، رژیم تهران به کردها به خاطر هویت کردبودنشان فشار وارد می‌آورد و نیز به آنها فشار مذهبی وارد می‌کند. ما با دیکتاتوری سیاسی و مذهبی مقابله می‌کنیم. کردهای ترکیه و سوریه فقط با دیکتاتوری سیاسی دستبگریبانند، در ایران پدیده‌ی مذهبی نیز مضاف بر آن است. بخشی از کردهای ایران سنی‌مذهب هستند، اما فارس‌های ایران شیعه‌مذهب هستند. متعاقب برقراری حکومت اقلیم کردستان عراق، رژیم تهران اقدام به تشدید فشارها بر شهروندان نمود، آنها معتقدند که به خاطر فرصتی که برای برادرانمان در عراق ایجاد شده، آرزوهای ما احیا گشته و ما قصد تجزیه‌ی ایران را داریم. مردم ما را در دادگاهها محکوم می‌کنند، به زندان افکنده و شکنجه می‌کنند، به ویژه اعضای حزب دمکرات کردستان ایران همیشه در نوک پیکان حمله قرار دارند.
حزب ما، با سابقه‌ترین، تاریخی‌ترین و توده‌ای‌ترین نیرو در کردستان ایران محسوب می‌شود
س: شما فقط خودمختاری می‌خواهید، آیا تهران حق دارد که شما را متهم به اقدام برای تجزیه‌ی ایران بکند؟ج: حزب ما خواستار تجزیه‌ی ایران نیست. بلعکس، همیشه برای حقوق ملی و دمکراتیک خود در چهارچوب ایران مبارزه کرده‌ایم. اکنون شعار ما "تأسیس حکومتی فدرالی و دمکراتیک است" که در آن، کردها و سایر ملیتهای ایران باید دارای هویت ملی خود باشند، همه با همدیگر زندگی و حکومت می‌کنند در راستای احترام به دمکراسی و قانون.س: به نظر شما امکان دارد که جمهوری اسلامی حاکم باشد و شما به اهدافتان برسید؟ شما خواستار سرنگونی رژیم کنونی هستید؟ج: ما براین اعتقاد نیستیم که تا زمانی که جمهوری اسلامی حاکم باشد، ما به اهداف خویش برسیم. آنها نه تنها ملیتهای ایران را به رسمیت نمی‌شناسند، بلکه درصدد از بین‌بردن آنها هستند، می‌خواهند هر حرکت ملی را سرکوب نمایند. آنها چنین فکر می‌کنند که مفهوم ملت، ایدئولوژی اسلام را تضعیف می‌کند. آنها معتقد هستند که اسلام تنها ایدئولوژی‌ای می‌باشد که همه‌ی انسانها را حول خود گرد می‌آورد. برای آنها اهمیتی ندارد که کرد، ترک و سایر ملیتها وجود دارند، مهم اینست که همه مسلمان هستند.س: چه رابطه‌ی با کردها و احزاب سایر بخشهای کردستان دارید؟ آیا اهداف مشترکی دارید؟ چگونه به احتمال ایجاد کشوری بزرگ و متحد به اسم کردستان می‌نگرید؟ج: درباره‌ی آینده بحث نمی‌کنم، حزب ما درباره‌ی اکنون حرف می‌زند، احتمال دارد نسل آینده در این رابطه تصمیمگیری کند، اما امروز حزبمان بر این باور است که ملت کرد در هر کدام از بخشهای کردستان باید بتواند ضمن پیشرفت و احقاق حقوق دمکراتیش، با کسب آزادی در سرزمین خود زندگی کند.س: اما برای دستیابی به اهدافتان، اکنون روش صلح‌جویانه را در پیش گرفته‌اید و از مبارزات مسلحانه منصرف شده‌اید؟ج: امروز درست است، روش دمکراتیک را انتخاب کرده‌ایم.س: اما کردهای ایران همچون پژاک مبارزات مسلحانه را گزیده‌اند؟ج: ما بر این اعتقاد هستیم که پژاک فرقی با P.K.K ندارد، بخشی از P.K.K است و تحت رهبری P.K.K قرار دارد. از لحاظ نظامی، اقتصادی و سیاسی از P.K.K دستور می‌گیرد و کمک می‌شود. ما هیچگونه رابطه‌ای با پژاک نداریم.س: امروز جهان با بحران سلاح هسته‌ای ایران روبرو شده است. اگر چه هنوز اثبات نشده که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است، اما با این وجود، اسرائیل مراکز اتمی ایران را تهدید به بمباران می‌کند و آمریکا نیز احتمال حمله‌ی نظامی را بعید نمی‌داند. موضع شما در برابر بمباران کشورتان چیست؟ج: به نظر ما هرگونه حمله‌ی نظامی به ایران توسط اسرائیلی‌ها و یا آمریکایی‌ها، رژیم ایران را ساقط نخواهد کرد. برخلاف آن، رژیم مردم بیشتری را به خود جلب خواهد نمود و با مستمسک قراردادن این حملات، به پیروزی سیاسی خواهد رسید. مردم را بسیج می‌کنند، در حالی که کشورمان در باتلاق مشکلات داخلی فرو رفته است. اگر اسرائیل، ایران را بمباران کند، رژیم تهران از آن به مثابه‌ی سلاحی تبلیغاتی در میان کشورهای عربی و اسلامی استفاده خواهد نمود. همچنین بمباران‌کردن ایران به جنبش دمکراسیخواهی در داخل ایران ضرر خواهد رساند، بدین دلیل که توجه جهان را به سوی مسئله‌ی دیگری معطوف خواهد کرد. حمله‌ی مقطعی نظامی علیه ایران به سود مردم ایران نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر