شنبه

انتخابات عراق

1. انتخابات عراق ، از دیدگاه شما چه تاثیری را در منطقه خاورمیانه خواهد داشت ؟


بنا بر نشانه ها ی موجود ، نتایج مثبت بسیاری داشت و اگر بسیاری فکر می کردند که
این عملیات انتحاری و کشتارهایی که در عراق به وجود می آید نشانه آن است که مردم در این پروسه به وجود امده در عراق مخالف هستند و در انتخابات شرکت نخواهند کرد و به این ترتیب نارضایتی خود را از وضع موجود ابراز می کنند ، اما شرکت مردم در انتخابات و استقبال آنها ، نشان داد که این سخنان و حرفها ، جز توهماتی بیش نیست و معلوم شد که مردم موافق پروسه دمکراسی هستند و خواهان آزادی و دمکراسی هستند و در واقع استقبال مردم در انتخابات یک " نه " بزرگ بود به تروریست ها و پس مانده بعثی ها و عوامل مامورو تحریک شده که از بعضی کشورها حمایت می شوند و به داخل منطقه نفوذ کرده اند تا در برابر جریان آزادی به وجود امده ایستادگی کنند .
به همین جهت من تصور می کنم که مردم خاورمیانه ، همه مانند مردم جامعه عراق ، از جریان دمکراسی و آزادی استقبال می کنند و اگر امکانی به وجود آید که حکومت های ارتجاعی و توتالیر نابود و یا تضعیف شوند ، مردم این آمادگی را دارند ، برای بنیان گزاری یک سیستم دمکراتیک که همگی در آن شرکت داشته باشند و حتی در این راه نیز از فدا کردن جان و مال خود ابایی ندارند ،همچنان که مردم عراق برای شرکت در انتخابات ، این بها را پرداخت کردند.
2. در انتخابات عراق کردها در جایگاه دوم قرار گرفتند ، حال بنا به عقیده شما در مساله تعیین حاکمیت عراق ، کردها چه نقشی را خواهند داشت ؟
مساله عراق پیشتر از آنکه مربوط به مساله قوم ها باشد و اینکه کدام ملیت رای بیشتر و یا کمتر آورده اند ، بیشتر به این مساله ارتباط دارد که حکومت آینده عراق و نیروهای ائتلاف در این تفکرند که منطقه روی آسایش و آرامش را ببینند و بعد از یک تاریخ خونین در عراق ، به وضعیت آن دوران باز نگردند و بنا به عقیده من باید بیشتر بر روی توافق ها باشد و همه ملیت ها که در عراق زندگی می کنند از حقوق ملی خود برخوردار باشند و راضی به ادامه مشارکت در آبادسازی عراق و شرکت در اداره امور مملکت باشند و به این ترتیب آرامش به منطقه بازگردد و مردم بتوانند در بازسازی و عمران کشور شرکت کنند .
به این ترتیب فکر می کنم که کردها بتوانند از حکومت فدرالی که خواهان آن هستند ، در منطقه خود برخوردار باشند و البته ممکن است که همه آنچه که را که می خواهند به دست نیاورند اما مطمئنا اگر وضعیتی به وجود آید اگر نتوانند در منطقه خود نوعی خود گردانی داشته باشند و خود اداره کنند ، همچنان که از سال 1991 در منطقه خود چنین می کنند ، دیگر آرامش امروز باقی نخواهد بود . و این مساله ای است که نیروهای ائتلاف و حکومت عراق به آن متوجه و آگاه هستند و به این ترتییب شکل و صورت فدرالیسم برای اداره حکومت تصویب خواهد شد که البته در قانون موقت حکومت عراق هم این مساله تصویب شده و به این ترتیب کردها به شکل رضایت آمیزی به ماندن در عراق و همزیستی مسالمت آمیز با سایر ملت ها و قومیت ها هستن تا ترکیبی درست از همگان را به وجود آورند و به زندگی خود ادامه دهند .
3. یعنی معتقد هستید که کردها در موزاییک قدرت آینده منطقه خاورمیانه ، تاثیری مثبت خواهند داشت ؟
بله ! من چنین تصور می کنم.
4. حال که شیعیان و پیروان مذهبیون در انتخابات عراق جایگاه نخست را به دست آوردند ، آیا تاثیری را از حکومت های مذهبی منطقه خواهند پذیرفت ؟ و یا مانند کردها ، دیدگاهی آزادیخواهانه نسبت به آینده عراق دارند ؟

البته نیروهایی که معتقد به اسلام و یا سایر مذاهب هستند مطمئنا خواستار این خواهند بود که آنچه که بتوانند و بخواهند امور مذهبی را در شکل اداره حکومت تاثیر بدهند ، اما شیعیان عراق که با کردها روابط خوبی هم دارند و مشکلات مملکت را هم خوب متوجه هستند ، می توانند با کردها و نیروهای دیگر به توافق برسند واز طرفی دیگر ،تابحال چندین بار نیروهای شیعه در عراق ابراز کرده اند که نمی خواهند آنها یک حکومت مذهبی مشابه ایران داشته باشند بلکه اشاره کرده ا ند که فقط یکی ار پایه های قانون گذاری عراق اسلامی باشد .
به همین جهت تصور می کنم که در آینده نفوذ اسلام در قانون اساسی و آینده حکومت عراق به آن شکلی نخواهد بود که امروزه نمونه اش را در ایران شاهد هستیم و یا به اشکال مختلف دیگری در حکومت های اسلامی و دینی برقرار هستند ، بلکه در عراق شکا مطمئن ترو معتدل تری از دمکراسیخواهد بود تا بتواند رضایت همه گروه ها را تا مین کند.
5. شما به عنوان یک حزب کردی که امروزه در عراق مستقر هستید ، با توجه به تحولات منطقه خاورمیانه ، چه تفکر و راهی را در پیش خواهید گرفت ؟
برنامه ما در کنگره سیزدهم که در تیرماه سالجاری برگزار شد ما شعارمان فدرالیسم بود و برای آینده ایران هم آن شعار و راه کار را انتخاب کردیم و تصور می کنیم که این بهترین شکل مطلوب حکومتی است در زمان کنونی ، برای اینکه بتوان جمعیت ایران و ملیت ها ی مختلف ایرانی را به شکلی رضایت بخش در اداره کشور شرکت داد و هم آنها را مطمئن ساخت که حکومت دیگری به آنها ستم روا نخواهد داشت و حقوق دمکراتیک آنها را با نام ها ی تجزیه طلبی و مذهب و یا سایر تعبیرها یی که تابحال حکومت های پهلوی و یا جمهوری اسلامی نسیت به کردها داشته اند و تبعیض روا داشتند ، جایگاهی نخواهد داشت و ما دنبال آن هستیم که این شکل از حکومت در ایران برقرار باشد و تصور می کنم که در میان نیروهای اپوزیسیون ایرانی و ملیت های تحت ستم مانند کردها ، ضمن ادامه مبارزه برای دفاع از آزادی ، در شکل گذاری حکومت آینده ایران هم نقش خوبی را داشته باشیم.
6. می خواستم نظر شما را بدانم در این مورد که با توجه به مطرح بودن مبحث حمله آمریکا به ایران ، کردها چه رفتار و عکس العملی را باید داشته باشند ؟ در حالی که شما پس از انتخاب مجدد جرج بوش به او پیام تبریک ارسال کردید .
مشکلات ما کردها در داخل ایران و یا اصولا ملیتهای تحت ستم در منطقه خاورمیانه این است که متاسفانه حکومت های دیکتاتوری ، نسبت به جنبش مردمی قدرتمندترند و برای تاسیس حکومت های مردم سالار ما احتیاج به نیرو داریم : اول آنکه با نیروهای خود در داخل اتحاد ما و انتخاب شعار مناسب سیاسی بنا به دوران و زمان فعلی باشد تا که مردم را از دیکتاتوری و استبداد رها بکند. دوم آنکه ملیتهای تحت ستم در هر کشوری هر اندازه هم که قوی باشند ، متاسفانه حکومت ها با قدرت تمامتر به سرکوب می پردازند و خواستهای آزادیخواهانه مردم و حرکتهای آنان را مدتها به تاخیر می اندازد . به همین جهت ما برای تاسیس حکومتهای مردم سالار و دمکرات و دلخواه مردمی احتیاج به پارامترهایی داریم که کمک کننده این جنبش باشد .
الان ما در دنیا شاهد این مساله هستیم که معمولا تغییر و تحولاتی که در سیستم سیاسی حکومت ها به وجود می آید ؛ به وِیژه در خاورمیانه ، بدون کمک خارجی تقریبا امکان پذیر نیست و من بسیار منطقی می دانم که مردم هر کدام از کشورهای منطقه که می خواهند از دیکتاتوری رهایی پیدا کنند از نیروهای دمکرات و آزادیخواه خارجی برای تقویت جنبش آزادیخواهی در داخل کشور کمک بگیرند .
ما در نامه خود به جرج بوش مطرح کردیم که از ایشان و دیگر کشورهای منطقه می خواهیم که که به جنبش آزادیخواهانه مردم ایران کمک کنند تا مردم از زیر تیغ ستم رها شوند و با تغییر رویکرد حکومتی ، حکومت مردم سالار و دمراتیک به وجود بیاید که مردم در سایه آن به خواستهای دمکراتیک خود برسند و دنیا هم از دست خرابکارن و خشونت و دخالتهای حکومتهایی ار این قبیل رها شوند و مردم را در این رهایی کمک کنند و این خواست ما بوده و فقط دنبال آن هستیم و از همه حکومتهای دنیا هم می خواهیم که به نیروهای دمکرات و آزاد اندیش ایران و مردم دمکراسی خواه آن کمک کنند و از این دعوت استقبال کنند .
حکومت ایران هرچند که در عین حال ضعیف شده اما بازهم توانایی تضعیف جنبش مردمی را دارد و همانطور که شاهد هستیم در ایران نو اندیشان ، روزنامه نگاران و دانشجویان زیر تیغ خشونت حکومت قرار دارند و اگر کمک نیروهای آزادیخواه خارجی به نیروهای آزاد اندیش و مستقل داخل مردم کمک کنند ، طبعا زمان موعود زودتر فرا خواهد رسید.
7. اما آیا کمک گرفتن از حکومت خارجی ، به نوعی مساله گشودن پای آنها به مسایل داخل مملکت نیست ؟
ببینید به طور کلی ما مخالف آن هستیم که کشورمان به روزگار مردم عراق و یا افغانستان دچار بشود و لزومی هم ندارد و اگر دقت کنید در کشورهایی مانند عراق صدام حسین و افغانستان طالبانی که هیچ مبارزه مردمی و آزادیخواهانه ای وجود نداشت و همه را سرکوب می کردند ، در ایران ما چنین نیست و همواره نیروهای آزادیخواه و مخالف مبارزه خود را ادامه داده اند و علی رغم آنکه حکومت همه آن بی رحمی ها را روا داشته اند ، باز هم پرچم آزادی برافراشته است و موقعیت اریان با افغانستان و عراق تفاوت داردو اگر نیروهای دمکرات و آزاد اندیش ایران تقویت بشوند، خود مردم و جریانهای مردمی قادر به تامین و تثبیت حکومت دلخواه خود خواهند بود.
8. از سخنان شما اینگونه برداشت می کنم که که در واقع کردها خواهان جدایی نیستند و این برچسبی است که به کردها زده شده است
برداشت شما کاملا درست است و این در واقع بعضی از حکومت های دیکتاتوری منطقه است که همیشه جنبشها و حرکت ها آزادیخواهانهرا با تهمت و برچسبهای گوناگون مثل تجزیه طلبی و وابستگی به بیگانه و... سرکوب می کنند و حکومت های حاکم بر کردها هم همیشه علیه جنبشها و حرکتها ی قومها مانند کردها و دیگر بخش های ایران ، از این برچسبها استفاده کرده ا ند و تصور می کنم اگر کردها و دیگر ملیتهای ایرانی نقش خود را در اداره امورمنطقه و حقوق فردی خود و کشور با حقوقی مساوی ایفا کنند ، هیچ تمایلی برای جدایی طلبی وجود نخواهد داشت .
این استبداد است که با ظلم و ستم بر ملت ها و قومها مردم را گریز از مرکز میکند و کردها از ابتدا تا امروز همیشه شعارشان ماندن در داخل ایران ، تحت یک حکومت دمکرات و مردم سالار و آزاد بوده و هست ، تا که هم کردها و هم دیگر اقام و ملیتهای ایرانی حقوق دمکراتیک خود را داشته باشند .
ما براین مساله ، در کنگره خود نیز تاکید کردیم و این نه شعار بلکه باور و آرمان ماست. در این راه مبارزه کردیم و شهید دادیم و خون ؛ پس باز هم بر آن تعهد مانده ایم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر