دوشنبه

قرائت حزب دمکرات کردستان ایران و آقای هجری از اسلام ( رضا دانش )

حزب دمکرات کردستان ایران شاخه مصطفی هجری درکنگره چهاردهم خود شعارمردمی ترنمودن مبارزه را طرح کرد.در راستای تحقق این شعارمصطفی هجری درمصاحبه با هفته نامه میدیا در28 آبان ماه 87 چاپ اربیل شماره های 362- 361 این نشریه که درنشریه کردستان شماره 498 - 497 ارگان مرکزی این حزب نیزانتشار یافت ایجاد اتحادیه ملایان دمکرات موسوم به یزاکا را اعلام کرد. دراین مصاحبه میخوانیم :
میدیا: در عرصه‌ی مردمی‌تر کردن مبارزه شما چه طرح و برنامه مشخصی دارید؟

مصطفی هجری... ما می‌خواهیم به برخی افکار و نظریات دینی که بافت دینی کردستان ایران را تشکیل می‌دهد (در وهله اول دین اسلام) بیشتر کمک کنیم، زیرا اسلامی که ما در مورد آن بحث می‌کنیم، در واقع اعتقادی روحی میان انسان و خدا است و با اسلامی که جمهوری اسلامی از آن بعنوان یک ابزار استفاده کرده و یا اسلام رادیکال سیاسی که اکنون در شکل افکار القاعده گسترش یافته است و منطقاً نه تنها در خدمت انسان نیست، بلکه در حال تخریب و نابودی بنیاد اجتماعی و اقتصادی و همه چیز است، متفاوت است. در مقابل آن، مجموعه‌ای از پیروان دین اسلام یا آن دسته از علمای دینی که در واقع زیر بار جمهوری اسلامی نرفته و موافق افکار و اعتقادات اسلامی القاعده نیستند، از سوی جمهوری اسلامی و برخی گروههای افراطی مورد حمله قرار گرفته، مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و حتی بخشی از آنها از حق تدریس و عبادت محروم شده‌اند. ما (بعنوان حزب دمکرات کردستان ایران) معتقدیم که زمان آن فرا رسیده است این دسته حداقل از سوی حزب دمکرات مورد پشتیبانی قرار گیرند.

میدیا: اما حزب دمکرات، یک حزب سکولار است و در برنامه و اساسنامه حزب به سکولار بودن حزب اشاره شده است. چه مکانیسمی برای گنجاندن مسائل طرح‌شده در نظر دارید؟
ج: آنچه که شما بدان اشاره کردید کاملاً صحیح است. حزب دمکرات، حزبی دینی نیست، اما حزبی ضددینی هم نیست. اما مسئله دیگری در اینجا مطرح است، آن هم مسئله دمکراسی است و احترام قائل شدن برای دین و مردم یکی از اصول دمکراسی است. مادام که مردم ما و جامعه ما اعتقادات دینی دارند (چه مسلمان، چه غیرمسلمان) طبیعتاً برما (حدکا) واجب است که حرمت آن را حفظ کنیم، بخصوص اگر ببینیم که دین همانطور که اشاره کردم به ابزاری در دست جمهوری اسلامی ایران یا گروه یا اشخاصی که می‌خواهند از آن دین در راستای منافع خود استفاده کنند، تبدیل شده است. ما باید از این دین در راستای انسانیت پشتیبانی کنیم، بدون آنکه خود ما (حزب دمکرات کردستان ایران) حزبی دینی باشیم
بعد ازمدتی ودقیقا" 51 روزبعد در18 دیماه 87 برابرباهفت ژانویه 2009 نمایندگی حزب دمکرات درپاریس با انتشاراطلاعیه ای اخبارمنتشره درمورد ایجاد اتحادیه ملایان ازسوی حزب دمکرات را تکذیب کرد واعلام نمود که یزاکا سازمانی مستقل است وبوسیله تعدادی آخوند درداخل کردستان ایران تاسیس شده وحزب دمکرات دراین مورد مسئولیتی ندارد . دراین اطلاعیه آمده است :
"پس ازایجاد اتحادیه علمای دینی کردستان ایران (یزاکا) وانتشاراین خبردرنشریه کردستان ارگان کمیته مرکزی حزب دمکرات کردستان ایران بعضی ازرسانه های خبری وابسته به جمهوری اسلامی ،ایجاد این سازمان را به حزب دمکرات کردستان ایران نسبت دادند."
"حزب دمکرات کردستان ایران همچنان که ازابتدا اعلام کرده است اتحادیه علمای دینی کردستان ایران سازمانی مستقل بوده واز طرف تعدادی ازعلمای دینی درداخل کردستان ایجاد شده است و حدکا دراین مورد مسئولیتی ندارد."
"دلیل ایجاد توهم ازسوی جمهوری اسلامی دررابطه با ایجاد یزاکا به ترس آن ازاین سازمان برمیگردد . جمهوری اسلامی بدنبال بهانه ای است تا فشار بیشتری برعلمای دینی بیاورد که زیربارسیاست سرکوبگرانه رژیم نمی روند."
"این اقدام جمهوری اسلامی برای ما تعجب آور نیست . اما موضع بعضی ازرسانه های کردی دراین رابطه جای تاسف است که احتمالا" ناآگاهانه درعمل ودرواقع وارونه نشان دادن واقعیات کردستان ودنباله روی ازجمهوری اسلامی بمنظور یورش به حدکا است وبدین وسیله زندگی علمای دینی کرد را نیز به خطر میاندازند."

در شماره 14 نشریه اکتبردرمورد این اطلاعیه مطلبی منتشر شده است و نیازی به تکرار آن نیست. این تکذیبیه درواقع نمونه آشکارکلاهبرداری سیاسی وفرصت طلبی است. بهترین جواب برای این عوامفریبی مصاحبه مصطفی هجری با مجله لفین که در عراق منتشر میشود است که درادامه میآید . انتشاراین اطلاعیه وآن هم ازطرف نمایندگی حزب دمکرات درپاریس نشان ازبی مسئولیتی وتلاش درایجاد توهم وعوامفریبی است. اتخاذ دو تاکتیک متضاد دردو جغرافیای متفاوت را بغیرازاین چه باید نامید؟ دراروپا (نروژ و فرانسه ) تاکبد برعدم دخالت درسازماندهی اتحادیه ملایان وژست سکولارداشتن ودرکردستان تاکید برسازماندهی قشر عقب مانده ومرتجع آخوندی.
ایجاد توهم ودامن زدن به جهل وخرافه مذهب پروژه مشترک وقدیمی بورژوازی اعم از حزب دمکرات وجمهوری اسلامی در سی سال گذشته درایران بوده است وتازگی ندارد. حزب دمکرات سعی دارد به جامعه این چنین القا کند که جمهوری اسلامی که خود مبتکروموسس دهها سازمان وگروه تروریست ومذهبی نظیرحزب الله، حماس وانصارالسلام و... است ازتاسیس اتحادیه ملایان کرد وحشت دارد!!اآقایان و خانمان در حزب دمکرات حتما" خبردارند که جمهوری اسلامی قبل ازآنها ودرسالهای اول حکومتش مرکزبزرگ اسلامی شمال غرب کشوررا برای سازماندهی وبه کارگیری موثرترآخوندهای کردزبان تاسیس کرده است.جمهوری اسلامی بمنظورایجاد ناامنی وآشوب درشهرهای کردستان درسالهای 58 و59 ازطریق گروه مفتی زاده ومکتب قرآنیها درسطح شهر بمب گذاری میکرد تا مردم را تحت فشارقراردهد، رژیم امکانات مالی،آموزشی وتسلیحاتی دراختیارآنان قرارمیداد، مردم کردستان فراموش نکرده اند که عناصرمفتی زاده چندین باردر شهر مهاباد اقدام به بمب گذاری کردند.باید به آقای هجری وهمقطارانش گفت: علمای دینی که شما قصد دارید آنها را سازمان بدهید سالهاست توسط رژیم علیه مردم کردستان سازمان داده شدند وهمگان با خدمات امثال ملا محمد علوی وآخوندهای ریزودرشت منطقه آشنایی کامل دارند.
مصطفی هجری هشت روز پس از انتشار اطلاعیه نمایندگی پاریس حزبشان درمصاحبه ای که با مجله لفین شماره 83 بتاریخ 15 ژانویه 2009 برابر با 26 دیماه 87 که درسایت رسمی حزب دمکرات، کردستان میدیا نیزآمده است مجددا" بر ایجاد اتحادیه ملایان ونقش حزب دمکرات درسازماندهی ملایان واقشارمرتجع وعقب مانده کردستان درپوشش یزاکا تاکید کرد :


"لفين: اخیراً شما تشکیل اتحادیه‌ی علمای دینی را اعلام نمودید. ضرورت تشکیل چنین سازمانی از سوی حزب دمکرات از چه عواملی ناشی می‌شود؟
مصطفی هجری: این موضوع را باید در چهارچوبی که بدان می‌پردازیم، بررسی نمود. اکنون در ایران، اسلامی تحت عنوان جمهوری اسلامی وجود دارد که تحت همین عنوان بزرگترین ظلمها را روا می‌دارد، متأسفانه جریان دیگری که در کردستان ایران و سایر بخشهای کردستان در حال رشد است، اسلام رادیکال می‌باشد که تحت سیاست القاعده و سازمانهای نزدیک به آن به کشتن مردم و ویران‌سازی کشور مشغول هستند. اما برخی از شخصیتهای دینی که هم جمهوری اسلامی و هم اسلام رادیکال را رد می‌کنند، در واقع به خوانش دیگری از اسلام معتقد هستند، آنها رابطه‌ی انسان با خداوند را به عنوان یک رابطه‌ی شخصی می‌نگرند. این افراد از دو جنبه تحت فشار هستند و لذا در راستای اینکه این قشر دور همدیگر متشکل شوند و به مبارزه بپردازند و مردم را تفهیم کنند که از دو جریان دیگر پیروی نکنند، تشکیل اتحادیه‌ی علما اقدامی مثبت به شمار می‌رود و در حدی که من مطلع هستم، آنها درصدد فعالیت در آن چهارچوب هستند."
همچنان که قبلا نیز گفته ایم حزب دمکرات برای مردمی کردن مبارزه درعرصه های اجتماعی درداخل به بعنوان حزب بورژوا ناسیونالیست کرد با تشخیص طبقاتی وسیاسی متناسب با موقعیت خود سراغ قشر مرتجعی میرود که همواره از تکیه گاهان این حزب بوده است. ملایان وعلمای دینی ازاقشاری هستند که ازجانب حزب دمکرات همیشه مورد توجه واقع شده واهمیت ویژه ای بدان داده شده است. دراطلاعیه سوم دی ماه 1378 - (23 دسامبر 2008) حزب حکمتیست "احیای ارتجاع مذهبی درکردستان محکوم است " آمده بود :
"تمرکز ویژه کنگره چهاردهم حزب دمکرات بر قشر "علمای دینی و عرصه های اجتماعی داخل" قرار است توجیه کننده و پرده ساتری باشد بر بن بست و ناکامی سیاسی ای که این حزب در چند سال اخیر و به ویژه بر اساس سیاست کنگره های دوازده و سیزده آن دنبال کرد. حزب دمکرات کردستان ایران با گرویدن به کمپ "جنگجویان در حال آماده باش" پنتاگون و بوش و انتخاب خط مشی فدرالیسم و چک و چانه زدن در کریدورهای "انترپرایز" و مجمع قوم پرستان، چند سال گذشته را در توهم و آرزوی گرفتن سهمی از قدرت به امید طرح عراقیزه کردن ایران توسط آمریکا سپری کرد. این تصور و این نقشه با شکست و پایان بوشیسم چیزی جز دپرسیون سیاسی، شکست و از هم گسیختگی درونی برای حزب دمکرات و همه نیروهایی که این امید را داشتند، به جای نگذاشته است. این استیصال سیاسی، این شکست و ناکامی و این تکیه افراطی به "ارتش آمریکا"، قبل از هر چیز باید توجیه و پرده پوشی شود. سیاستهای کنگره چهاردهم این حزب و شعار پر طمطراق "اعتلاء و توده ای کردن مبارزه" اولا قرار است چند سال کرنش در بارگاه و بوش و پنتاگون را پرده پوشی کند ثانیا همزمان ادامه حیات سیاسی یک حزب و رهبری شکست خورده که گویا درسی گرفته و از این ببعد "عرصه اجتماعی داخل" را مهم میداند، توجیه کند. ثالثا با مشاهده کشمکشهای اجتماعی شفاف طبقات و جنبشهای اجتماعی ، نیروی متعلق به استثمارگران و بورژوازی، متعلق به جنبش ناسیونالیستی و قومی یعنی ارتجاع مذهبی جامعه کردستان را سازماندهی کند. "

مصطفی هجری در توجیه این اقدام ارتجاعی (تاسیس اتحادیه ملایان ) درهردو مصاحبه اش، اسلام را به سه بخش تقسیم میکند :

1- (اسلام ابزاری) اسلام جمهوری اسلامی یا اسلام ابزاری، که توسط حاکمیت بعنوان ابزار مورد استفاده قرارمیگیرد.
2- (اسلام رادیکال)اسلام رادیکال سیاسی که درشکل افکارالقاعده گسترش یافته است. 3- (اسلام دمکرات)اسلام مورد نظرحزب دمکرات که موافق افکارواعتقادات اسلامی القاعده نیستند وزیر بارجمهوری اسلامی نیز نرفته اند .(درادامه این نوشته برای سهولت دربحث این تقسیم بندی هجری را به اختصاراسلام ابزاری - اسلام رادیکال -اسلام دمکرات مینویسم)
شاید این اولین باری است که یکی ازاحزاب اپوزیسیون جمهوری اسلامی حتی بورژوایی با این صراحت وآشکارا نقش جمهوری اسلامی درسازماندهی وپشتیبانی ازگروههای تروریست اسلامی را انکارمیکند وتنها سازمان القاعده را به اسلام رادیکال سیاسی منتسب میکند.باید پرسید دراین تقسیم بندی سلفیها ومکتب قرآنیها ی هوادارمفتی زاده درکدام گروه قرارمیگیرند این گروه متعلق به نوع اول یعنی اسلام ابزاری جمهوری اسلامی است یا درحیطه اسلام دمکرات قرارمیگیرد؟ ایجاد اتحادیه ملایان تنها ازسوی هواداران مفتی زاده ویکی ازمسئولین مکتب قرآن مورد استقبال وتقدیرقرارگرفته است.هجری درمورد سخنان حسن امینی ومکتب قرآنیها هنوزواکنشی نشان نداده است. اما این پشتیبانی ازسوی امینی احتمالا" با لبیک رهبران حزب دمکرات مواجه گردد واین همفکریها درآینده به اقدامات مشترک منتهی شود.

این نوع عوامفریبی وایجاد توهم درراستای چه سیاستی وبه نفع کدام جریان است وچه هدفی را دنبال میکند. آیا دادن چراغ سبزبه جمهوری اسلامی و اوبامای تازه به قدرت رسیده نیست؟
به گفته آقای هجری اسلام دمکرات باید ازسوی حزب دمکرات مورد پشتیبانی قرارگیرد. اسلامی که با جمهوری اسلامی والقاعده ایها موافق نیست. منشا قوانین ومقررات مذهبی وشرعی دراسلام قران وسنت است وتمامی شاخه های آن بدون استثنا مدافع سنگسار،قطع عضو ،قصاص وشلاق زدن است ارتداد،الحاد و... مفاهیمی مشخص وتعریف شده است ودرتمامی این موارد کوچکترین اختلافی درمیان معتقدان به اسلام وعلمای دمکرات وغیر دمکرات نیست. بدون شک رهبران حزب دمکرات نیزازاین واقعیت آگاه هستند اما این گونه تقسیم بندی وعوامفریبی تنها بخاطرمقاصد سیاسی ومنافع حقیرحزبی صورت میگیرد.
درادامه مصاحبه با تبیین وتفسیرمصطفی هجری ازسکولاریسم درحزب دمکرات آشنا میشویم وعلت تاسیس اتحادیه ملایان دمکرات توسط ایشان وهمفکرانش را اززبان ایشان میشنویم:
"لفين: اما در طول تاریخ، حزب دمکرات سکولار بوده است. آیا همین امر، آغازی برای ادغام دین و سیاست ازسوی شما محسوب نمی‌شود؟

مصطفی هجری: حزب دمکرات، هم‌اکنون نیز یک حزب سکولار است و کمک این حزب به یک قشر دینی موجب خارج شدن حزب از سکولاریسم نمی‌شود، زیرا حزب دمکرات، نمی‌تواند به منظور احترام به افکار و عقاید مردم، از مردم فاصله بگیرد. اسلام در کردستان، عقیده‌ی اکثریت مردم است و ما نمی‌توانیم نسبت به این امر بی‌تفاوت باشیم، ..."
براین اساس که آقای هجری بیان میکنند.لبیک به خمینی وسران جمهوری اسلامی درکنگره 4 وهمکاری با شورای ملی مقاومت بنی صدر وسازمان مجاهدین خلق،یورش نظامی به سایر احزاب وگروههای سیاسی درکردستان وکشتار آنها توسط رهبران سکولار حزب دمکرات نه یک انتخاب سیاسی آگاهانه ودرراستای حراست ازمنافع طبقاتی وجنیشی بلکه نتیجه مستقیم احترام به عقاید وافکار تودهای مردم کردستان بوده است وربطی به منافع طبقاتی رهبران دمکرات ندارد.واکنون نیز همین پایبندی به اصول دمکراسی است که آقای هجری ورهبران دمکرات را وادارکرده است اتحادیه ملایان دمکرات را سازمان دهند وگرنه آقایان از مدافعان پیگیر و سرسخت سکولاریزم هستند!
براساس سخنان داهیانه آقای هجری، رهبران حزب دمکرات فارغ ازهرگونه اقدام ارتجاعی وعقب مانده درراستای تقویت اسلام وسازماندهی رهبران دینی ومنادیان جاهل آن کماکان سکولارهستند وهیچ عملکردی نمی تواند موجب خروج حزب دمکرات ورهبران آن از دایره سکولاریزم شود. ایستادگی وعزم پولادین جناب دبیرکل دروارونه جلوه دادن حقایق وعوامفریبی براستی انکارناپذیراست.

هجری پایبندی خود وحزب دمکرات به دمکراسی بورژوایی را دراحترام گذاشتن به اسلام واعتقادات دینی میبیند و درمصاحبه با میدیا ناراحتی خود را ازاستفاده ابزاری دین بوسیله جمهوری اسلامی واشخاص وگروههای دیگرابرازمیکند ودرنهایت وظیفه پشتیبانی ازدین را درراستای انسانیت (البته منظورشان استفاده ابزاری ازدین درراستای سیاستهای ارتجاعی حزب دمکرات) برعهده میگیرد.
آقای هجری که احترام قائل شدن برای افکاروعقاید مردم را یکی ازاصول دمکراسی وحفظ آن را برحدکا واجب میداند، کشتارمخالفان سیاسی حزب دمکرات دربوکان و... را چگونه توضیح میدهند؟ آیا احترام به حق حیات وزیستن در اصول دمکراسی ایشان جایگاهی دارد؟ یا شاید فکر میکنند حزب دمکرات این اعمال را درجهت احترام به افکاروعقاید مردم مسلمان کرد ودرراستای حفظ وصیانت از دین مبین اسلام انجام داده اند.چون قربانیان این جنایات همگی کمونیست بودند وطبق قوانین شرع اسلام مرتد وشایسته مرگ؟
به گفته هجری چون اکثریت مردم درکردستان مسلمانند وآنها نمیتوانند نسبت به این امربی تفاوت باشند،برای کم کردن فاصله با مردم هجری وحزبش تصمیم به تاسیس اتحادیه ملایان درشرایط فعلی گرفته اند ومطمئنا" همین احترام به دمکراسی وعقیده اکثریت درآینده (درصورت دستیابی به قدرت درکردستان) دستاویزی خواهد شد که رهبران حزب دمکرات مجلس خبرگان وشورای نگهبان را هم درآینده تشکیل دهند وقوانین حقوقی وجزایی را براساس شرع مقدس اسلام تدوین کنند. وبراساس قوانین الهی وشرع اسلامی سنگسار،قطع اعضای بدن وشلاق زدن کارگران وکمونیستها را ادامه خواهند داد چون اکثریت مردم درکردستان بنظررهبران حزب دمکرات مسلمان هستند ولابد خواهان اجرای قوانین شریعه.
این که حزب دمکرات به چه دلیلی اکثریت مردم کردستان را به دین اسلام منتسب میکند وازچه زمانی وبا استناد به کدام آماروارقام به این نتیجه رسیده است بماند، اما جمهوری اسلامی در سی سال گذشته با استناد همین قوانین اسلامی هزاران انسان سکولاروکمونیست را به خاک وخون کشیده است.رهبران حزب دمکرات با اتخاذ این تاکتیک ارتجاعی بیربطی بیشترخود را به منافع کارگران وزحمتکشان واقشارمختلف مردم به اثبات میرسانند.

"لفين: آیا این اقدام شما جهت مقابله با این امر نیست که اسلام سیاسی در کردستان ایران نیرو گرفته است؟
مصطفی هجری: به نظر من در حال حاضر در کردستان ایران نیرومند نیستند، اما اگر همین روند ادامه یابد و شخصیتهای دینی تحت فشار جمهوری اسلامی و آنها قادر به مطرح‌نمودن افکار و عقاید خود نباشند، احتمالاً در آینده نیرو بگیرند، زیرا جمهوری اسلامی در راستای قدرتمندکردن هواداران خود از امکانات مادی و فیزیکی زیادی برخوردار است و اسلام رادیکال هم امکانات فراوانی در اختیار دارند، اما بنابه اطلاعات من، قدرتمند نیستند و مردم نیز هوشیار هستند. اما ما به عنوان حزب دمکرات که یک حزب توده‌ای هستیم، نمی‌توانیم در قبال این مسئله سکوت اختیار کنیم تا جلوی این احتمال را بگیریم که در آینده شرایطی به وجود بیاید که آنها به خطری برای مردم کردستان تبدیل شوند."

دمکرات اسلام مورد نظر خود را (اسلام دمکرات)آلترناتیو اسلام جمهوری اسلامی (اسلام ابزاری)واسلام رادیکال القاعده ای(اسلام رادیکال) قرار داده است .دمکرات مصطفی هجری ظاهرا"برای قانع کردن مردم درعدم پیروی وپیوستن به شاخه های اسلام ابزاری جمهوری اسلامی و اسلام رادیکال القاعده ای به تقویت وسازماندهی اسلام دمکراتی مورد نظرخود میپردازند.احتمالا اسلام دمکرات، اسلام مورد نظرآقایان وقوانین شرعی متعلق به آن برخلاف انواع دیگرآن (اسلام ابزاری واسلام رادیکال) برگرفته ازقرآن دیگری است که حزب دمکرات درتدوین وتنظیم آن نقش داشته واصول دمکراسی غربی را لحاظ کرده است.
دراسلام نوع اتحادیه ملایان دمکرات لابد قطع اعضا مجرمین در بیمارستان ودربیهوشی کامل وبا رعایت کنوانسیون حقوق بشر انجام میگیرد و محکومین به قصاص وسنگساردرانتخاب محل اجرای حکم آزادی کامل دارند !!


"لفين: بنابراین، شما به ضرورت تأسیس این سازمان پی برده‌اید؟

مصطفی هجری: بلی، چونکه سیاست ما سیاستی روزانه نیست و به آینده‌ می‌اندیشیم که چگونه آتیه‌ای شایسته را برای مردم متحقق بسازیم.
دراین مورد حق با مصطفی هجری است.سیاست حزب دمکرات دربرخورد به دین وشخصیتهای دینی هیچگاه سیاستی روزانه نبوده است. اگربه تاریخچه این حزب نگاهی بیندازیم نقش سران عشایروشخصیتهای مذهبی دررهبری این حزب انکارناپذیراست وبه شهادت این تاریخ حزب دمکرات همواره به نیابت ازسرمایه داروفئودال ورئیس عشیره وشیخ وآخوند و... همواره با تمام قدرت درمقابل آزادیخواهی وبرابری طلبی ایستاده است. دراطلاعیه حزب حکمتیست در این باره آمده است:
"حزب دمکرات کردستان از بدو پیدایش تاکنون همیشه و پیگیرانه منافع طبقات استثمارگر کردستان و نمایندگی ارتجاع در کردستان را به عهده داشته است. بنا به اعتراف مکتوب رهبران حزب دمکرات و همین مصطفی هجری، در مقطع تاسیس حزب دمکرات و جمهوری مهاباد سران عشایر و خانها و شخصیتهای مذهبی سردمدار این حزب و جمهوری مهاباد بوده اند و حزب در خدمت منافع آنها و تحکیم انقیاد طبقه محروم آن زمان یعنی دهقانان جامعه کردستان بوده است. از انقلاب 57 به بعد ، یعنی در سه دهه اخیر به شهادت پراتیک مستند و ثبت شده و زنده، حزب دمکرات مدام در مقابل منافع طبقه کارگر کردستان و زحمتکشان و زنان و نسل جوان جامعه کردستان قرار داشته است. حمایت این حزب از زمینداران بزرگ در مقابل دهقانان و مردم بی زمین، از سرمایه دار و صاحبان کار و کارگاه و کوره خانه در مقابل کارگران، ازمردسالاری و کهنه پرستی در مقابل زنان، از فرهنگ و سنت عقب مانده در مقابل سنت جدید و نسل جدید و جوان، از مذهب در مقابل بی مذهبی و سکولاریسم، نه صرفا مستندات نوشتاری، تصویری و صوتی آرشیو شده در تاریخ، بلکه تاریخ زنده کشمکش چپ و راست جامعه کردستان در سه دهه اخیر است. کمونیستها در این سه دهه عنصر رهبری کننده و فعاله جبهه کارگر و رادیکالیسم و آزادیخواهی در مقابل بورژوازی و ارتجاع و حزب دمکرات در کردستان بوده است. اهمیت دادن ویژه حزب دمکرات به سازماندهی ملاها وارتجاع مذهبی از این واقعیت نشأت میگیرد که حزب دمکرات میخواهد قبل از هر لایه اجتماعی، سردمداران مدافع نظم سرمایه و وضع موجود، پیش کسوتان ضدیت با حقوق انسان و آزادیخواهی و برابری طلبی یعنی خفاشان ارتجاع مذهبی را سازمان دهد و اگر بتواند آنها را به جان جامعه بیندازد."


نکته جالب اعتراض احمد اسماعیلی مسئول اتحادیه علمای دینی اسلامی کردستان - ایران به نام اتحادیه علمای دینی کردستان ایران حزب دمکرات بود. درمصاحبه اسماعیلی با روزنامه استاندارد چاپ کردستان عراق شماره 62 بتاریخ 19 ژانویه 2009 گفته شده است که کمیته نروژ حزب دمکرات با اسماعیلی 17 آذر87 برابر با 7 دسامبر2008 دیدارکرده است ودراین دیدارازحزب دمکرات خواسته اند نام اتحادیه ملایان را عوض کند چون اتحادیه ای با این نام موجود است .اسماعیلی همچنین گفته است که نمایندگان حزب دمکرات اعلام کرده اند که اتحادیه ملایان توسط نویسندگان وروشنفکران وملایان درداخل کردستان تاسیس شده است وحزب دمکرات دراین مورد مسئولیتی ندارد وتنها بخاطر همکاری با اتحادیه اطلاعیه های آنها را پخش میکند. اسماعیلی همچنین از برخوردهای حزب دمکرات انتقاد کرد وگفت که نمایندگان دمکرات اقدام وی درمصاحبه با استاندارد ودرخواست تغییر نام اتحادیه ملایان دمکرات را اقدامی ضد ملت کرد وحزب دمکرات توصیف کرده واسماعیلی را مهره جمهوری اسلامی خوانده اند.
عوامفریبی واپورتونیسم برای حزب دمکرات حد ومرزی ندارد دراروپایی که چنین اقداماتی(سازماندهی ارتجاع مذهبی) ضد ارزش محسوب میشود وتکیه برسکولاریزم خصیصه اکثریت قریب به اتفاق احزاب بورژوایی است انکارنقش حزب دمکرات دردستورکارقرارگرفته است ودرهمان زمان دبیرکل درکردستان مشغول تبلیغ وتوجیه علل اتخاذ این تاکتیک ارتجاعی است وازنقش وسیاست حزب دمکرات درسازماندهی اتحادیه ملایان دفاع میکند .
احمد اسماعیلی مسئول اتحادیه علمای دینی اسلامی کردستان - ایران را میتوان بعنوان نمونه ای ازشخصیتهای اسلام مورد نظرآقای هجری یعنی اسلام دمکرات برشمرد. اسماعیلی درمصاحبه با استاندارد قصاص وکشتن اشخاص را با استناد به آیات 93 سوره نسا و151 سوره انعام مجازاعلام کرده است البته با دلائل شرعی وبا رعایت عدالت!!
کافی است مقداری واقع بین بود تا کنه مطلب را دریافت. اسلام دمکرات مورد نظرهجری وامثال آقای اسماعیلی در صورتی که به قدرت سیاسی دست پیدا کنند. جوانان زنان، و مردم واقعا سکولار و آزادیخواه و کمونیستها واسلام زاده های ازدین برگشته (مرتد) را دردادگاههای انقلاب کردستان دمکرات محاکمه خواهند کرد وسپس با استناد به همین آیات ودلیل شرعی درنهایت عدالت آنها را اعدام وبه چوبه دار خواهند سپرد تا تکلیف شرعیشان این چنین حکم میکند.این وظیفه ای است که اکنون سلفیها درکردستان به نیابت از اسلام دمکرات واتحادیه آقای اسماعیلی برعهده گرفته اند.
اسماعیلی همچنین دخالت درسیاست را جزئی ازوظایف علمای دینی قلمداد کرده است وگفته است این اتحادیه مانند هرحزب سیاسی دیگراهداف سیاسی مشخصی را دنبال میکند. درادامه گفته است اکثریت مردم درکردستان مسلمان هستند ودر شرایط آزاد سیستم حکومتی خاصی را انتخاب خواهند کردکه بدان باوردارند وبه همین دلیل اتحادیه وی اعتقاد دارد که نوع سیستم قدرت باید ازاراده وخواست جمع سرچشمه بگیرد.
آقای احمد اسماعیلی درلفافه وغیرمستقیم هدف اتحادیه خود را برقراری جمهوری اسلامی کردستان اعلام میکند. حکومتی براساس قوانین ومقررات اسلام تسنن که به گفته ایشان وآقای هجری عقیده اکثریت مردم کردستان است وباید بدان احترام گذاشت.
احمد اسماعیلی و اتحادیه اش دقیقا" الگویی است که حزب دمکرات جلوی جامعه قرارداده است واتحادیه ملایان دمکرات قراراست برای توده ای کردن مبارزه امثال آخوند اسماعیلی را سازماندهی ومنسجم ومتحد کند وبه عبارت دقیق ترنوع دیگری ازاسلام سیاسی را تحت نام اسلام دمکرات بجان مردم بیندازد.
درسی سال گذشته جمهوری اسلامی سرمایه با پهن کردن بساط توحش اسلامی، هزاران انسان بیگناه ومبارزرا به جرم آزادیخواهی وبرابری طلبی به خاک وخون کشیده است. سنگسار، دست بریدن وچشم درآوردن وشلاق زدن، زن ستیزی، حمله به آزادیهای اجنماعی وفردی با استناد وتکیه برهمین قوانین اسلامی صورت گرفته است. اما ظاهرا" درنظررهبران دمکرات جنایات جمهوری اسلامی کافی نیست. رجعت حزب دمکرات به اسلام وگردآوری مرتجعین وانگلهای اجتماع زیر چتر اتحادیه ملایان، ادامه بسیج صف ارتجاع درمقابله با کارگران وزحمتکشان است . اقدامی است که علیه زنان ومردان سکولار وکمونیست انجام میگیرد.
مردم آزادیخواه وبرابری طلب کردستان با اسلام سیاسی وجنایتهای آن در سی سال گذشته آشنا هستند وبا آن زندگی کرده اند .بدون تردید نه حزب دمکرات ونه هیچ گروه دیگری با تکیه بر اسلام ولو نوع دمکرات آن نمی تواند این مردم را خام کند وفریب دهد. نتیجه سیاست فریب کارانه وارتجاعی هجری ودوستانش در علم کردن اتحادیه ملایان تنها باعث انزوای بیشترآنان خواهد شد ونتیجه دیگری جز شکست وناکامی برای آنها دربرنخواهد داشت.
درخاتمه توجه خوانندگان را به بخش دیگری از اعلامیه حزب حکمتیست درمورد اتحادیه ملایان دمکرات جلب میکنم:
کارگران، زنان، جوانان و مردم آزادیخواه کردستان!
صرفنظر از هر انگیزه و دلیلی که حزب دمکرات کردستان برای توجیه سیاست سازمان سازی مذهبی خود داشته باشد، علم کردن "اتحادیه ملایان کرد" را بی تردید باید به عنوان یک اعلان جنگ سیاسی و عملی علیه جبهه آزادیخواهی و مبارزه رادیکال مردم، علیه مبارزه کارگران، زنان، جوانان برای احقاق حقوق خود در نظر گرفت. حزب دمکرت تا همین لحظه با اعلام این سیاست به منزوی ترین، منفورترین و انگل ترین قشر اجتماعی آن جامعه، به مشتی طفیلی مفتخور که یک دستشان بسوی جمهوری اسلامی و دست دیگرشان بسوی ناسیونالیسم و حزب دمکرات دراز است، قوت قلب داده است که انزوا را نپذیرند و خود را سازمان دهند، که نگران امروز و آینده شان در تحولات جاری و در فردای سرنگونی جمهوری اسلامی نباشند، چون در آغوش گرم حزب دمکرات جای دارند، که با علم کردن سنی گری در مقابل شیعه گری هیزم بیار جنگ شیعه و سنی و تکمیل کننده راه اندازی جنگ "کرد و غیرکرد" حزب دمکرات باشند. با اتکا به دسته بندی مذهبی و خرافه مذهبی، "اداره نهی از منکرات سنی گری" را بسازند که در تحولات آینده جامعه، در کنار شوونیسم مردسالارانه ناسیونالیستی علیه زنان با سنبه پرزورتر "فتوای ملا و اتحادیه علمای دینی" زنان را دوباره به کنج خانه برانند، که فتوای تحمیل پوشش اسلامی و حجاب و آپارتاید جنسی و ضعیفه و نصف مرد محسوب کردن زنان را تحمیل کنند. که در مقابله با مبارزه و حق طلبی کارگر در کنار حزب دمکرات و در تحکیم سیاستهای ضد کارگری آن فتوای ملحد نامیدن رهبران کارگری و ممنوعیت اعتصاب و مبارزه و تشکل کارگری را صادر کنند. که علیه شادی و تفریح و رابطه آزاد دختر و پسر "حکم الهی" صادر کنند، که علیه چپگرایی و کمونیسم و رادیکالیسم و سکولاریسم در شیپور جنگ بدمند و جبهه حزب بورژوای کردستان را تقویت کنند. اینست مضمون و هدف واقعی و پایدار حزب دمکرات از ایجاد "اتحادیه علمای دینی" در کردستان. کارگران، زنان و جوانان آگاه و همه آزادیخواهان و سکولاریستها لازم است نورافکن را بر این محتوای به غایت ارتجاعی سیاست حزب دمکرات بتابانند. صف آزادیخواهی را در مقابله با آن بسیج کنند و این پروژه را در نطفه خفه کنند. اگر صف ما آزادیخواهان و برابری طلبان، اگر صف کارگران، زنان، جوانان، کمونیستها و سکولاریستها بی امان علیه این پروژه ارتجاعی آگاه و محکم عمل کند، حزب دمکرات از علم کردن طرح مذهبی اش جز ناکامی و رسوایی نصیبی نخواهد برد. ملزومات به شکست کشاندن فوری این پروژه حزب دمکرات به وفور فراهم است. حزب دمکرات در جامعه ای سراغ ایجاد سازمان خاص و "مستقل" برای ارتجاع مذهبی رفته است، که مذهب جایگاهی در تحولات سیاسی و اجتماعی آن نداشته است. حزب دمکرات در جامعه ای و در مقطعی به سراغ سازمانیابی مذهبیون رفته است، که در ایران دولت مذهبی و اسلامی زیر ضرب مردم و در مسیر سرنگونی است. تجربه سه دهه حاکمیت مذهبی و اسلامی عمیقترین نفرت عمومی را علیه کل موجودیت مذهب و اسلام برانگیخته و گسترش داده است. با سرنگونی جمهوری اسلامی تناسب قوای منطقه ای و کشوری به شدت به ضرر اسلام و مذهب تغییر خواهد کرد. آنوقت اتکا به "سنی گری مبارزه جو علیه جمهوری اسلامی" و در رقابت با "سلفی های تند رو" به نحوی که نشریه مرکزی حزب دمکرات به آن مباهات کرده و اشاره کرده است، نه تنها جای امیدی برای این حزب نیست، بلکه به چشم اسفندیار آن بدل خواهد شد. واقعیت اینست که با سرنگونی جمهوری اسلامی کل ارتجاع اسلامی در ایران و منطقه زیر منگنه خواهد رفت. به طور مشخص در جامعه کردستان ایران شاخه مذهبی سنی دنباله رو و نیروی تحکیم کننده حاکمیت جمهوری اسلامی بوده است. مردم مزدوری و مزاحمت مفتی زاده و مکتب قرآنیها در مقطع انقلاب و حمایت ملاهای کردستان از جمهوری اسلامی را از یاد نبرده اند و این قشر انگل جامعه را به عنوان سمبل ارتجاع و به عنوان مزدوران جمهوری اسلامی میشناسند. محال است که فریبکاری حزب دمکرات برای پرده پوشی ماهیت این قشر مرتجع و منفور بتواند تاثیری در احیای اسلام نوع سنی به عنوان کارت بازی مورد نظرش داشته باشد. برعکس، این سیاست "جدید"، ماهیت ارتجاعی خود حزب دمکرات را در انظار مردم بیشتر و بیشتر برملا میکند.
با تکیه به این واقعیات نیرومند، باید در برابر طرح رسوای حزب دمکرات برای علم کردن ارتجاع مذهبی در کردستان قاطعانه ایستاد و آن را ناکام ساخت. ما کمونیستها، کارگران، زنان، جوانان و مردم آزادیخواه و سکولار باید با صدای رسا اعلام کنیم که علم کردن دارودسته مذهبی و ایجاد تفرقه و دسته بندی مذهبی موقوف، ایجاد اداره نهی از منکرات سنی گری، احیای مکتب قرآنها و سپاه رزگاریها و سلفی های میانه رو و یا تندرو و علم کردن ارتجاع مذهبی در کردستان ممنوع و با قدرت جنبش اجتماعی و رادیکال این آشیانه های ارتجاع را بر سر سازندگانش خراب میکنیم.
حزب حکمتیست در پیشاپیش مبارزه ای قاطع و گسترده سیاسی و اجتماعی تا خنثی کردن و ناکام گذاشتن این طرح ارتجاعی با تمام نیرو خواهد ایستاد. ما توجه کارگران ، زنان، جوانان و فعالین و رهبران جنبشهای اجتماعی رادیکال و همه آزادیخواهان و انسانهای سکولار را به حساسیت مسئله و ایجاد یک صف بندی محکم مبارزاتی تا ناکام کردن این طرح ارتجاعی فرا میخوانیم .
حزب حکمتیست همچنین اعلام میکند که سکوت احزاب اپوزیسیون جمهوری اسلامی در برابر این سیاست حزب دمکرات جز کمک کردن به پروسه تقویت ارتجاع مذهبی و دامن زدن به تفرقه مذهبی در میان مردم معنائی ندارد. این سکوت نباید ادامه پیدا کند. ما احزاب و جریانات چپ و هر حزب و جریانی که خود را مدافع سکولاریسم معرفی کرده است، به اتخاذ موضع سیاسی روشن و فعال در مقابل این سیاست ارتجاعی حزب دمکرت فرا میخوانیم .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر